torsdag, februari 20, 2014

Annonsen som vägrar dö

 Edit: 7 mars 2014: Nu är annonsen borttagen, lite mer än två månader efter den publicerats.

Den 4 januari annonserade Systembolaget å regeringens vägnar ett beslut om tillsättande av en utredning kring e-handel med  alkoholdrycker.  Ett kvitto bolaget  fick efter en lång och resurskrävande PR-kampanj. Också ett kvitto på att den nuvarande regeringen står bakom att statliga resurser används för politisk opinionsbildning.

Naturligtvis är det en triumf för den nuvarande företagsledningen. En såpass stor triumf att man verkar ha bestämt att annonsen ska finnas kvar på Systembolagets hemsida längre än något tidigare meddelande.



Edit 5 mars 2014: . Annonsen som vägrar dö har nu legat uppe i två månader och är numera den enda nyheten från Systembolaget



Propagandan för naturligt tankarna till andra system. Annonsen blir på ett sätt ett modern motsvarighet till de affischer som klistrades upp på väggar i bland annat Sovjetunionen.  Ett sätt att ständigt påminna medborgarna om den rätta läran och ett sätt att hylla de stora ledarna. Man kan undra om det också sker högläsning för de anställda på Systembolagets huvudkontor?



Naturligtvis raljerar jag, men bara lite. Med tanke på den energi som företagsledningen lagt på att vinna den här segern så verkar det uppenbart att annonsen är kvar för Systembolagets egen räkning. Eller så är det så att bronsplaketten som ska muras in i Systembolagets huvudkontor på Kungsträdgårdsgatan 14 helt enkelt är försenad?

PS. Bloggen har varit lite avsomnad ett tag. Lovar att ta tag i det. Finns allt för mycket tokigheter som kommer från bland annat Helgeandsholmen. Sedan är det ju val i år. Medborgarnas möjlighet att faktiskt påverka vilka politiker vi vill ska styra våra liv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.