onsdag, november 27, 2013

Förändra Systembolaget, inte alkohollagen.



Till: Maria Larsson Barn- och äldreminister. Socialdepartementet

 

Trots ett löfte om svar på mina brev rörande Systembolagets opinionsbildning den 19 juli 2013 samt 10 september 2013,  diarienummer S2013/5469/FST har inget sådant blivit mottaget. Naturligtvis en besvikelse men kan kanske tolkas som en indikation på att ministern främst lyssnar på de som delar era åsikter och övertygelse? Men, skam den som ger sig, väljer ändå att skicka ett nytt brev i ämnet; förändra Systembolaget.

Personligen är jag emot alla monopol men önskar ministern bibehålla Systembolaget är svaret egentligen rätt enkelt, gör det attraktivt för medborgarna.  Det finns några konkreta åtgärder som går att införa på kort sikt.
  • Stärk ledningen och styrelsens kompetens inom dryckesområdet.
  • Förändra sortimentet med utgångspunkten att öka antalet viner. Istället för volym i antal liter så bör Systembolaget fokusera volym i antal producenter. Vin i storpack gynnar ingen.
  • Stoppa all opinionsbildning som sker i Systembolagets namn
  • Ett mer aktivt ägaransvar säkerhetsställer att nödvändig attitydförändring drivs igenom med start hos Systembolagets ledning
Historien har visat att monopol försvinner pga att man tappar fokus på sina kunder och istället fokuserar på den egna överlevnaden. Det är exakt där Systembolaget idag befinner sig, krampaktigt klamrande sig kvar vid sin position. Genom utnyttjande av rättsväsende, advokater  pr-byråer och allianser försöker man eliminera alla hot, verkliga eller inbillade. Det senaste exemplet är naturligtvis polisanmälan av City Gross , en polisanmälan som visade sig sakna grund i svensk lagstiftning. Den följs av nya uppmaningar till regeringen att lagen ska ändras. Men istället för att ändra lagen kanske Systembolaget ska ändras, från PR-maskin, till ett företag som värnar svensk dryckeskultur och folkhälsa. Ett företag som medborgarna vill köpa ifrån, inte är tvingade att ha som det enda, dåliga alternativet.

Kunderna till de näthandlare, vilka tillhandahåller ett sortiment Systembolaget inte kommer i närheten av, känner inte igen sig i beskrivningen som viljelösa offer för kommersiella krafter. Vi är istället tacksamma för att det finns näthandlare som tar sig tid att finna intressanta viner från nya odlare och områden. Det är en roll Systembolaget själva skulle kunnat axlat. Men genom att negligera sitt uppdrag har man istället skapat utrymmet för nya aktörer. 

Jag förväntar mig inget svar på detta brev men jag uppmanar ministern att söka efter åsikter även utanför den etablerade och av Systembolaget kontrollerade kretsen av rådgivare. Trots allt bygger ju vårt demokratiska system på mångfald och dialog, inte på inskränkthet och monolog.

Högaktningsfullt

Anders Landström

6 kommentarer:

  1. Ok, Anders, här kommer ett perspektiv från en grumpy old man:

    förstår jag dig rätt, så vill du att spritmonopolet ska skrotas ? Att marknadskrafterna ska styra tillgång o efterfrågan ?

    I såfall, om jag uppfattat dig rätt, så låter det ju givetvis bra, men det jag är rädd för att det blir precis som med kommesiell TV: bröd o skådespel utan nån som helst substans o kvalite', kolla bara på TV3's o TV4's tablåer, "Paradise Hotel" m.fl såpor - var finns kvalite'n o det smala kvalitativa utbudet...?

    Som boende på en jävla ö i Stockholms skärgård, har jag många gånger förundrats över att det finns el dragen till alla dessa j-a öar... ur ett kommersiellt, ekonomiskt, marknadsorienterat perspektiv är det ju rena självmordet att dra elkabel till öar där det bor 4 människor... trots det, har faktiskt Sverige gjort den investeringen. Jag tror att det kallas för att 'satsa på infrastruktur'...

    Vad har detta att göra med spritmonopolet, frågar du...? Jag tror att det är precis samma sak med spriten som med el till alla dessa j-a öar, eller TV-utbudet i de kommersiella kanalerna: om marknadskrafterna får råda, så finns det vare sig el till farbror Stures stuga på Kobben, eller kvalitetssprit i den lokala lanthandeln, så fort du kommer utanför city-kärnan i Sthlm/GBG/Malmö. Istället kommer alla "utskänkningställen" utanför de välbärgade, marknadsekonomiskt lönsamma storstadsregionerna att få hålla till godo med T-doja.

    SvaraRadera
  2. Tommy

    Din jämförelse haltar lite. Att det dragits el ut till öar en infrastrukturfråga att vi har ett monopol på alkohol sägs vara pga folkhälsoskäl. Sedan är det ju så att elkablarna dragits framförallt av kommuner, där idag du får betala för vad det kostar. Att se tillbaka till historien visar ju inte hur det ska se ut framåt.

    Vad gäller det kära Systembolaget så kan jag inte undgå att bli imponerad av hur effektiv deras marknadsföring har varit. Det verkar som att svenska folket tror att vi lever i ett unikt land där ett monopol ger bättre sortiment än en fri marknad. Tänk hur bra det varit om Televerket funnits kvar, endast en leverantör av mobiltelefoni :-)

    Läs gärna om Systembolagets nya sortimentsmodell, i grunden gjord för att spara pengar. Där kommer de att anpassa utbudet efter vad som Systembolaget anser säljs i butiken. Gradvis kommer utbudet smalnas av och boende i glesort (räknar inte din "ö" till det) kommer att vara hänvisade till de 20 olika sorter av BiB + en enstaka Amarone som Systembolagets modeller visar att just den landsändan bör dricka.

    Ett monopol ger aldrig bättre utbud. Vi kan klaga på TV men vem kommer inte ihåg de östtyska dockor som var det enda barnprogram vi barn fick se.

    SvaraRadera
  3. Anonym10:58

    Jag har också skrivit ett liknande brev till Maria Larsson i förra veckan. Hoppas att fler gör det. Tycker att det är skrämmande och förfärligt som Systembolaget håller på nu. Mvh Liselott

    SvaraRadera
  4. Liselott. Ju fler som skriver, desto bättre. Vi kan diskutera monopol eller inte monopol men att statliga företag får använda resurser till att driva politik är helt fel.

    Se till att du sprider ditt brev. Kunskapen om det här är fortfarande ganska lågt hos gemene man

    /Anders

    SvaraRadera
    Svar
    1. Anonym13:44

      Hej Anders. Även jag har fått ett svar. De frågor jag ställde berördes icke alls, utan svaret var ett standardbrev men ett länk till "Sveriges alkoholpolitiska strategi"....... hmmm, ska man skratta eller gråta? Men som jag ser det, så har jag iallafall framfört min åsikt och mer kan man kanske inte göra.
      Det enda jag gör på SB är i princip att hämta beställda viner, men jag har till personalen där också framfört att deras sortiment med i stort sett bara BiB, kändisviner och ripasso etc, viner gjorda för att folk ska kunna sätta i sig stora mängder etc, ger fel signaler vad gäller alkoholkonsumtionen. Här i Skövde passade dom på att sluta med T5-vinerna så fort som kunde, dvs 1 sep då sortimentsmodellen gjordes om. Detta trots att vi har 2 st SB, varav ett rätt stort, och där sålde T5-vinerna ofta slut innan.
      Jag tycker verkligen illa om det SB håller på med för tillfället.
      Hälsn Liselott

      Radera
    2. Tråkigt med standardsvar men bra att du skrev, det gäller att inte bara de som sjunger monopolets lov hörs.

      Vad gäller sortimentsmodellen, mycket kritik från både kunder och anställda. Tyvärr är det väl en av baksidorna med monopol, de gör utredningar om vad kunden vill ha istället för att verkligen förstå marknaden de ska betjäna.

      Radera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.